آنچه در سال گذشته 2011 م بوقوع پیوست
سید احمد ضیا  نوری سید احمد ضیا نوری

پیشگفتار:

با توجه به رويدادهاي تلخ و شيريني كه در سال 2011 روي داده است، سال 2011 را ميتوان پرحوادث ترين سال در چند سال اخير خواند. به گزارش برترین ها، انقلاب هايي كه در سطح كشورهای عربی و جهانی روی داده است، حوادث طبيعي، مرگ و و میر به دلایل گوناگون از مهمترين رويدادهايي بود كه در سال 2011 روی داده است. سال 2011 وقايع بسياری را در خود جای داد كه از مهمترين آنها ميتوان به شعله‌ ور شدن جرقه‌های قیام های عربی، سقوط ديكتاتورهای مصر، ليبیا و تونس، كشته شدن معمر قذافی و بن لادن، بحران بازارهای مالی ( حوزه یورو) اروپا و آمريكا و نيز پيدايش جنبش‌های ضد سرمايه ‌داری در سراسر جهان غرب، مرگ سياستمداران صاحب ‌نام از جمله رهبر كره شمالی، رسوايی‌های سران عرصه سياست از جمله رئيس سابق صندوق بين‌المللی پول اشاره كرد و از اين حيث 2011 به يكی از بد ترین سال‌ها در عرصه جهانی تبديل شد.

وضعیت ناهنجار و خشونت علیه خبرنگاران:

دفتر رسانه های آزاد جنوب آسیا ( سفما ) گزارش داده که در سال 2011  بیش از صد و ده تن از خبرنگاران در سراسر جهان براثر حوادث نظامی در وقت پوشش خبری , و دلایل مختلف دیگر کشته شده اند.  بیش از بیست تن خبرنگاران در تحولات کشورهای عربی  لیبی، تونس و یمن  در جریان تهیه گزارش کشته شده و تعدادی هم وارد زندان و یا لت وکوب شده اند. در سال 2011  بیشترین خبرنگاران در کشور مکزیک و کشور پاکستان کشته شده اند. کشور هند و افغانستان در یک ردیف قرار داشته و هفت تن از خبرنگارن در هند، سه تن خبرنگار بشمول معاون اتحادیه ژورنالیستان سید حامد نوری در افغانستان کشته شده اند. خطر عمده ی که در آینده برای خبرنگارن افغان وجود دارد یک سلسله تقسیمات قبیله ای و زبانی در بین رسانه های این کشور می باشد چرا که تعداد از رسانه ها به منظور رسیدن به اهداف خویش از وجود خبرنگاران سواستفاده می کنند.

حوادث طبیعی و تلفات

شش خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در سال 2011 م :

مردم کره زمین در سال 2011 شاهد چهار خورشید گرفتگی و دو ماه گرفتگی بودند. اولین خورشید گرفتگی به تاریخ چهار  جنوری بود. ماه 86 فیصد خورشید را پوشاند. این تصور را ساکنان شمال غرب روسیه، سویدن، فنلند و کشورهای بالتیک بخوبی دیدند. خورشید گرفتگی دیگر در اوایل ماه جون اتفاق افتاد. ساکان مناطق دیگر شرق دور روسیه، در سراسر قطب شمال شرقی، در شمال کانادا نظاره کردند. اولین ماه گرفتگی سال پار نیز در ماه جون صورت گرفت. این پدیده را ساکان هند، خاورمیانه، افریقا و جنوب اروپا تماشا کردند. در ماه جولای نیز خورشید گرفتگی دیگر صورت پذیرفت. این حادثه فقط در اقیانوسهای سواحل قطب جنوب دیده شد. خورشید گرفتگی دیگر در اواخر ماه نوامبر اتفاق افتاد. این بار نیز در تمام قطب جنوب دیده شد. خورشید حداکثر تا نود فیصد توسط ماه پوشانده شد. این حادثه فقط در قطب جنوب و اطراف بحر قطب جنوب دیده میشد. آخرین ماه گرفتگی سال 2011 به صورت کامل در اواسط ماه دسامبر روی داد، که در تمام مناطق آسیا، اروپا، استرالیا و همچنین شمال شرق امریکای شمالی دیده شد.

در حوادث دیگر :

سال گذشته نزدیک به سه صد و چهار هزار نفر در سراسر جهان در اثر فجایع طبیعی و انسانی جان خود را از دست دادند، این در حالی است که این ارقام در سال 2010 حدود پانزده هزار هزار نفر بود.
یک شرکت بیمه‌ با نام سوئیس ری‌ اینشورنس با انتشار خبری اعلام کرد مجموع مصارف های اقتصادی و طبیعی حاصل از فجایع طبیعی و انسانی در سال
2011 نزدیک به دوصد و هجده میلیارد دالر بوده است. این رقم در سال 2010 تقریبا شصت و هشت میلیارد دالر بود که نشان دهنده رشد سه برابری طی مدت یک سال است. در این بین زلزله‌ها مهم ترین دلیل افزایش تعداد کشته‌ها و خسارات ناشی از بلایای طبیعی اعلام شده‌اند.
زلزله هائیتی به تنهایی عامل مرگ دوصد و بیست و دو هزار نفر بوده است.  پنجاه و شش هزار نفر در موج گرمای تابستان روسیه جان خود را از دست دادند و بیش از شش هزار و دوصد نفر نیز در سیل‌های چین و پاکستان کشته شدند.
این بیمه تقریبا چهل و سه میلیارد دالر از این خسارات را متقبل شده‌اند که نسبت به سال قبل از آن رشد شصت درصدی داشته است. زلزله‌ های رخ داده در شیلی و نیوزیلند دوازده میلیارد دالر شرکت‌های بیمه خسار پرداخته به است. هشت فاجعه دیگر از جمله طوفان‌های رخ داده در آمریکا، آلمان، فرانسه و استرالیا نیز یک میلیارد دالر خساره بوده است.
در این گزارش هم‌چنین پیش ‌بینی شده است، خسارات ناشی از زلزله‌های نیوزلند و جاپان نیز سال پار
2011 را به یکی از سال‌های پر غرامت برای شرکت‌های بیمه بدل شد.
بیش ‌ترین خسارت در این بین متوجه قاره آسیا بود که تقریبا هفتادو پنج میلیارد دالراز مجموع خسارات را به خود اختصاص داد. زلزله‌های هائیتی و چیلی در مجموع پنجاه و سه میلیارد دالر خسارت به همراه داشته که بالغ بر
1.1 تولید ناخالص ملی این منطقه را تشکیل داد. در مقابل در آسیا با پنجاه و هفت میلیارد دلار خسارت، فقط 0.28 درصد از تولید نا خالص ملی منطقه را شامل ‌شد.
تقریبا در هر سال تعداد فجایع طبیعی افزایش پیدا میکند و سال
2011  نیز با داشتن 167 مورد حادثه، در این بین استثنا نیست و به این ترتیب از سال 1970، سال 2011 سومین سال پر حادثه با بیش‌ترین تعداد تلفات به حساب می‌آید.

حوادث سیاسی جهان

جنبش وال استریت  17 سپتامبر 2011

افزایش شکاف طبقاتی در جامعه سرمایه داری آمریکا، در نهایت موجب گونه ای خیزش اجتماعی غیر قابل کنترل شد که بعدها عنوان “جنبش ۹۹ درصدی ها” را تکمیل کرد. فعالان این جنبش بر این اعتقاد بودند که ثروت و قدرت در جامعه آمریکا، در دست یک درصد اقلیت خاص و ثروتمند در این کشور است که تمامی معادلات سیاسی و اقتصادی ایالات متحده را تنظیم می کنند. معترضان با شعار “ تسخیر نهاد های مالی وال استریت” و تحصن طولانی مدت درجاده های منتهی به بزرگترین بازار اسعار جهان در نیویورک، تلاش کردند تا این پیام صریح را به جهان ساطع کنند که دیگر از بی عدالتی های تبلور یافته در نظام  لیبرال دموکراسی غرب بیزار هستند. گرچه این انقلاب مردمی ایالات متحده، ابتدا توسط زعمای تکیه زده بر سریر قدرت، نادیده انگاشته شد اما با گسترش روز افزون دامنه این “ نافرمانی های مدنی”  در سایر ایالت ها و حتی گسترش فراتر این جنبش به بسیاری از کشورهای اروپایی، هم اکنون اکثر طبقات متوسط و فقیر در آمریکا نیز به صف معترضان پیوسته اند. و حال این جنبش، کلیه بنیان های سنتی و تبعیض پرور نظام کاپیتالیستی را به مشکلات کشیده است.                                                                         وال استریت ( به انگلیسی: Wall Street ) جاده بسیار معروفی است در محلهٔ منهتن کلان‌ شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا. ساختمان بازار تجاری نیویورک که بزرگ ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در جاده وال استریت قرار دارد.                                                                                                            بورس (Bourse) کلمه‌ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه بکس پول می‌ باشد.

بحران حوزه یورو و اعتراضات مردم اروپا  اکتبر 2011

حتی همین حالا هم اعتصابات سراسری فلج کننده در اتحادیه اروپا ادامه دارد و  به دلیل مقروض بودن سیستم اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله یونان، خطر فروپاشی حوزه اقتصادی یورو دور از ذهن نیست. حجم بالای اوراق قرضه ای که حالا دیگر دولت های اروپایی را به ستوه آورده است، مردم خشمگین را هم به صف مخالفان نظام های مالی و سیاسی کشورهایشان کشانده است.  یورو توانست سال 2011 را پشت سر بگذارد. ولی پرابلم ها مانند گذشته حل نشده اند: اقدامات مشخص در مورد نجات پول واحد اروپایی اعلام نشده و یک عده کار شناسان معتبر عقیده دارند که روزهای انگشت شمار برای بقای یورو باقی مانده اند. سی و هفت ملیون از جمعیت تمامی کشور های اروپایی خواهان بازگشت پول ملی و رسمی کشور شان هستند و خارج شدن از حوزه یورو را خواستار اند.

 

 

خروج نیروهای آمریکایی از عراق 15 دسامبر 2011

پس از نه سال اشغال خاک عراق، بالاخره آمریکایی ها سال پار از حضور نظامی در این کشور عربی دل کندند و بساط پایگاه های نظامی خود را برچیدند. گرچه همچنان نفوذ شدید آمریکا در تصمیمات عراقی ها غیر قابل کتمان است اما خروج نیروهای نظامی ایالات متحده، غرور و وجهه ملی مردم عراق را اندکی بهبود بخشید و آمریکا با وجود چندین بار پیمان شکنی، بالاخره حداقل در انظار عمومی، سلاح را از خاک عراق جمع کرد.

تهدید سويدن به عملیات تروریستی در صورت عدم خروج از افغانستان :

اگر سويدن نیروهای خود را از افغانستان خارج نکند، با عملیات انتقام جویانه و تروریستی روبرو خواهد شد. این تهدیدی است که از طرف یک نام شناخته شده در دنیای مجازی اینترنت، صورت گرفته است. او که با نام ابوسلیمان الناصر در صفحات اینترنتی مربوط به القاعده فعال است، پیش از این نیز سويدن را تهدید به عملیات تروریستی کرده بود. گفته می شود که او بخصوص پیش از انفجار ناموفق زمستان گذشته در استکهلم، فعال بوده است.

حادثات خاورمیانه و آسیا در سال 2011 م

قیام نسبتآ عمومی اعراب :                                                                                                                                     با (انقلاب یاسمین) در تونس اغاز شد، موج اعتراضات کتلوی سلسله کامل دول شرق نزدیک و شمال افریقا را فرا گرفت. حوادث دموکراتیک در این مناطق تا اندازه بسیار زیاد منظره سیاست جهانی را در سال 2011 تعیین کرد. عواقب این حوادث را به مشکل میتوان پیشبینی کرد.                                                                                                        عراق الوداع :                                                                                                                       بیش از صد هزار نفر ملکی کشته شده، دولت تقریباً ازهم فروپاشیده و دورنمای جنگ داخلی طولانی. این نتائیج حضور نه ساله ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر ایتلاف غربی محسوب میشوند. عراقیان اعلام میدارند که اردوی امریکا هیچ چیزی، به جز از نفاق و زمین سوخته از خود بجای نگذاشته اند.                                                                   کشته شدن جنایتکار درجه اول :                                                                                                                  نابود سازی اسامه بن لادن تروریست شماره یک که از طرف نیروی ویژه امریکا در پاکستان از بین برده شد به یکی از حوادث پر سر و صدای سال رو به پایان مبدل گشت. به این مساله معلومات ضد و نقیض راجع به وضع مربوط به عملیات مساعدت کرد. در نتیجه عملیات مناسبات واشنگتن و اسلام اباد بسیار زیاد تشدید گردید و کار تا سرحد تشنج کشید. ولی بازهم، امریکایان نابود سازی او را دستاورد قابل ملاحظه بارک اوباما میدانند.                                                            اتحادیه اروپایی آسیایی :                                                                                                                       مفکوره همگرایی کشورهای ساحه بعد شوروی در سال 2011 تحقق یافت. اتحادیه اروپایی اسیایی از خود ارگان رهبری  کمیسیون اقتصادی اروپایی اسیایی، پیدا کرد. فعلاً سه کشور، روسیه، قزاقستان و روسیه باهم متحد شدند، هدف نهایی آن،  ایجاد اتحادیه قوی دول با جمیعت مجموعی 250 میلیون نفر می باشد.                                                                                                                                         زلزله جاپان :                                                                                                                                  در تاریخ یازدهم مارچ در جاپان زلزله بسیار قوی نه درجه رخ داد که به تعقیب ان سونامی مخرب بوجود امد. تعداد مجموعی کشته شدگان به نوزده هزار نفر رسید. تکان های زمین و سونامی شبکه اقتصادی مناطق شمال و شرقی کشور را تخریب نمود و سیستم سرد کننده ریاکتورهای ستیشن برق اتمی فوکوشیما -1 را از کار انداخت. این کار به بروز اتش سوزی، چند انفجار و نشر مواد رادیواکتیف در ستیشن منجر گردید. خرابی در ستیشن برق اتمی در جاپان جهان را به تفکر در این مورد مجبور ساخت که ستیشن های برق اتمی تا چه حد بی خطر می باشند و آیا گزینه شایسته ان وجود دارد یا خیر.                                                                                              کشتار فاجعه بار در ناروی:                                                                                                        در تاریخ 22 جون سال 2011 تبعه کشور ناروی اندریس بریویک عمل تروریستی را در مرکز شهر اوسلو و حمله بر کمپ حزب حاکم کارگری ناروی انجام داد که در نتیجه بیش از هفتاد نفر به قتل رسیدند. تشخیص طبی که صورت گرفته، بریویک را  مریض روانی تثبیت ساخته است.                                                                                                        قحطی در شاخ آفريقا:                                                                                                               قحطی در شاخ آفريقا كه در چند دهه گذشته درسومالی كم‌ سابقه بوده است.  باعث بروز فاجعه انسانی در شاخ آفريقا، كنيا و اوگاندا شد. اين حادثه طبيعی زندگی بيش از دوازده ميليون نفر را مختل كرده است.                                                 جهان هفت ميلياردی ‌شد:                                                                                                                 رويداد مهم رسيدن جمعيت جهان به عدد هفت ميليارد نفر رسید.  بنابر گزارش صندوق جمعيت ملل متحد، جمعيت جهان در 31 اكتبر سال 2011 به هفت ميليارد نفر رسيد.  رشد جمعيت و رسيدن آن به اين ميزان هم نشان‌دهنده بهترشدن شرايط زندگی در جهان است وهم نگرانی جوامع را برای در اختيار قرار دادن امكانات آموزشی، منابع غذايی، مراقبت‌های صحت و سلامت و حل معضل بيكاری بيشتر ميكند.                                                                                                                   زلزله قوی 7،2 درجه در تركیه:                                                                                                          زلزله 7،2 درجه در تركيه که بر اثر وقوع آن در شهر وان تركيه حدود 644 نفر كشته شدند. اين زلزله كه با پس لرزه‌های شديدی همراه بود باعث مجروح شدن 1450 نفر و تخريب قسمت اعظمی از ساختمان‌های مسكونی شد.                                                                                                                                                                                                                     

فشرده عجیب ترین حوادث جهان در سال  2011  

 

گرفتار شدن کارگران معدن در شیلی:                                                                                            در جریان سال 2011 م سی و سه کارگر شیلی در معدنی در این کشورگرفتار شدند . در سراسر جهان بیش از یک میلیارد نفر از طریق تلویزیون نجان این معدن چیان را تماشا می کردند .                                                 زلزله در کشور هائیتی:  موجب مرگ ده ها هزار نفر و تخرب بسیارو بیشمار از خانه ها و ساختمان ها شد.        آتش فشان ایسلند :                                                                                                                            این آتش فشان خسارت مالی بسیاری نیز بوجود آورد که باعث مختل شدن صدها پرواز در این منطقه شده و بسیاری از شرکتها را متضرر کرد.                                                                                                                   انفجار چاه نفت:                                                                                                                                  انفجار چاه نفت در خلیج مکزیک که باعث کشته شدن هفده کارگر شد همچنین این انفجار سبب نشت نفت به خلیج مکزیک شده و فاجعه ای زیست محیطی را در آنجا رقم زد.

گودالی عجیب شگفت آور :

گودال عجیب ایجاد شده توسط توفان  شدید و خطرناک استوایی گواتمالا  باعث لغزش و سیل شد. ( جمهوری گواتمالا کشوری در امریکای مرکزی است)

فشرده ای از مهمترین حوادث جهانی در سال 2011

1 جنوری:  استونیا به حیث هفدهمین کشور اتحادیه اروپا، شامل حوزه واحد پولی یورو گردید.                                     2 جنوری:  یک طیاره شرکت هوایی ایران در اثر سانحه یی در جنوب غرب این کشور سقوط کرد و 77 سرنشین آن به هلاکت رسیدند.                                                                                                                                        12 جنوری:  در اثر بارندگی های سنگین در برازیل، حدود 900 تن در نزدیکی به هلاکت رسیدند.                                    14 جنوری:  حکومت زین العابدین بن علی، رییس جمهور تونس در نتیجه اعتراض مردمی سرنگون گردید. وی بعداز یک ماه اعتراض مردمی که منجر به کشته شدن دوصد تن گردید، مجبور گردید کشور را ترک کند.                                   24 جنوری:  یک بمگذار انتحاری مرتبط به شورشیان ضد روسی قفقاز، در حمله ای در میدان هوایی ماسکو 37 تن را کشت و 173 تن دیگر را زخمی کرد.                                                                                                               11 فبروری:  حسنی مبارک، رییس جمهور مصر از مقام اش بعد از 18 روز تظاهرات مردمی کناره گیری کرد. فیلد مارشال حسین طنطاوی، رییس نیروهای مسلح این کشور، قدرت را بدست گرفت.                                                            22 فبروری:  زلزله ای به شدت 6.3 درجه ریشتر شهر کریست چرچ زیلاند جدید راتکان داد و باعث هلاکت 181 تن گردید.                                                                                                                         25  فبروری:  به تعقیب برخوردهای شدید شورشیان در لیبیا، شهر بنغازی به مرکز قوی شورشیان در لیبیا مبدل گردید.                                                                                                                                1 مارچ:  کارل تیودور سوگوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان به دلیل کاپی برداری از دیگر منابع در رساله دکترایش مبجور به کناره گیری شد.                                                                                                                                     15 می: پرتگال به عنوان سومین کشور دریافت کننده کمک مالی حوزه یورو، مبلغ 78 میلیارد یورو از حوزه یورو و صندوق بین المللی پول مقروض شد.                                                                                                                26 می: راتکو ملادیچ، جنرال صربی متهم به جنایت بشری در بوسنیا بعد از  16 سال غیبت، دستگیر گردید.                           4 جون: علی عبدالله صالح، رییس جمهور یمن بعد از آن که با اصابت راکت تظاهرکنندگان در قصر ریاست جمهوری مجروح گردید، جهت تداوی به عربستان سعودی رفت.                                                                                              1 جولای: روند انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغانستان شروع شد. این روند تا سال 2014 تکمیل می گردد.                                                                                                                               12 جولای: احمد ولی کرزی، برادر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در منزل اش توسط محافظ اش کشته شد. طالبان مسوولیت این قتل را به عهده گرفتند.                                                                                                     12 جولای: آخرین سفینه فضایی اتلانتیس به مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا فرود آمد و نقطه پایانی به سه دهه خدمت با 135 پرواز سفینه فضایی گذاشت.                                                                                                          10 آگست: در پی بارش باران های موسمی غیرمعمول در جنوب پاکستان سیلاب جاری شد که در نتیجه، حدود 486 تن کشته شدند، 753 تن زخمی گردیدند و 930 هزار تن دیگر از مناطق اصلی شان بی جا شدند.                                              7 اکتوبر: جایزه صلح نوبل به سیرلیف رییس جمهور لایبریا، فعال حقوق بشر و توکل، خبرنگار یمنی اعطا گردید.                                                                                                                              18 اکتوبر: اسراییل در بدل رهایی گلیعاد شالیط، سربازی که از سال 2006 در نوار غزه در اسارت به سر می برد، 477 زندانی فلسطینی را آزاد کرد. در پی آن 550 زندانی دیگر فلسطینی نیز آزاد گردیدند.                                               20 اکتوبر: معمر قذافی، رهبر پیشین لیبیا بعد از دستگیری توسط نیروهای شورای انتقالی این کشور به قتل رسید.           27 اکتوبر: رهبران اتحادیه اروپا برنامه تاریخی را به هدف مبارزه با بحران قرضه ها در حوزه پولی یورو به تصویب رساندند.                                                                                                                                       31 اکتوبر: فلسطین به عضویت کامل سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در آمد. در واکنش به این مساله، ایالات متحده امریکا کمک هایش به یونسکو را به تعلیق در آورد.                                                                                26 نوامبر: در حمله نیروهای ناتو، 24 سرباز پاکستانی در امتداد سرحد با افغانستان کشته شدند که باعث تیرگی روابط پاکستان با غرب گردید.   

 4 دسامبر: در پی اتهامات تقلب در انتخابات پارلمانی روسیه، تظاهرات در این کشور برگزار گردید. در نتیجه این انتخابات، حزب حاکم  روسیه واحد  باز هم در راس قرار گرفت                                                                                   18 دسامبر: بیش از 200 تن از مهاجران عازم به آسترالیا در آب های اندونیزیا غرق شدند                                      19 دسامبر: کوریای شمالی خبر وفات کیم جونگ ایل رهبر 69 ساله این کشور را اعلام کرد. این خبر دو روز بعد از وفات وی اعلام گردید. کیم جونگ اون،  پسر سوم وی به رهبری کوریا برگزیده شد.                                  20 خاکستر فوران آتش فشان در اندونزی موجب پخش شدن خاکستر فراوانی در منطقه شد.                             21 سیل در اسکاتلند شرایط نا مساعد جوی و طوفان در اسکاتلند سبب شد تا بسیاری از مردم گرفتار شوند

اخبار جالب اقتصادی

پولدار ترین اشخاص جهان در سال 2011 م

1. کارلوس اسلیم هلئو
کارلوس اسلیم هلئو صاحب سهام مخابرات مکزیک ، پولدارترین فرد این کشور محسوب میشود. تنها در طول یکسال ارزش سهام وی به میزان
35 درصد در معتبرترین بازارهای بورس دنیا افزایش یافته است. در حال حاضر سهام وی ارزشی معادل 23 میلیارد دلار را دارا میباشد. ارزش کل دارایی های وی تقریبا 53.5 میلیارد دلار تخمین زده شد است. این بدان معنا می باشد که 18.5 میلیارد دلار در عرض یکسال به سرمایه های وی افزوده شده است.
2.  بیل گیتس
بیل گیتس با ثروتی معادل
53 میلیارد دلار در جایگاه دوم واقع شده است. این مقام با لحاظ افزایش 50 درصدی ارزش سهام شرکت مایکروسافت به دست آمده است. او برای چهاردهم یا پانزدهمین بار است که در میان پولدارترین مردان جهان قرار می گیرد                                                                                         3.  وارن باف
آقای بافت بعد از جهش ده میلیارد دلاری سهام شرکت خود ثروتی معادل
47 میلیارد دلار را دارا می باشد ثروت وی هم اکنون 29 میلیارد دلار برآورد شده است..                                                        
4. لورنس الیسون
او هم اکنون ششمین مرد پولدار جهان محسوب می شود. آقای الیسون در یک سال شاهد افزایش
70 درصدی ارزش سهام خود بوده است. ارزش کل دارایی وی 28 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
5.  برنالت آرنولت
برنالت آرنولت صاحب شرکت مد لباس در فرانسه است. او به نحو قابل توجهی اقتصاد شانگ های را متحول ساخته است. ثروت وی
27.5 میلیارد دلار ارزش مالی دارد.                                                                         7. ایکه باتیستا
پولدارترین مرد کشور برزیل، ثروت خود را از
19.5 میلیارد به 27 میلیارد دلار در یکسال افزایش داده است. بالواقع انگیزه وی آن است که پولدارترین مرد جهان شود. ثروت وی از اکتشافات میدان های گاز و نفت به دست می آید.                                                                                                                                9. آمانکیو اورتگ
آقای اورتگا دارنده
4500 فروشگاه در 73 کشور است. ثروت 25 میلیاردی وی از جایی غیر از شرکت مد لباس نیست.                                                
10. کارل آلبرچت
کارل آلبرچت با
90 سال سن اهل کشور آلمان است که دارنده سوپر مارکت های زنجیره ارزان قیمت در این کشور میباشد. او این فروشگاه ها را درست بعد از جنگ جهانی دوم راه اندازی کرده است. در حال حاضر ثروت  وی 23 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

جنوری 2012 م                                                                                                             گتنبرک  سویدن


January 7th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي